07/01/2016

Olsztyński sztukmistrz książek - spotkanie autorskie z Tadeuszem „Burym” Burniewiczem

Centrum Polsko-Francuskie Côtes d’Armor-Warmia i Mazury w Olsztynie zaprasza na spotkanie autorskie z olsztyńskim sztukmistrzem książek - Tadeuszem "Burym” Burniewiczem 14 stycznia 2016 roku (czwartek) o godz. 17.00 w siedzibie CP-F,ul. Dąbrowszczaków 39, I p. Prowadzenie: Marek Barański

Tadeusz Burniewicz: Urodziłem się w 1949 roku w Olsztynie. Dyplom uzyskałem w 1973 r. w pracowni malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Po dwóch latach pracy na UMK powróciłem do Olsztyna. Przez kilka lat rysowałem i opracowywałem graficznie wkładki ,,Młodzi piszą" do miesięcznika kulturalno-społecznego ,,Warmia i Mazury”. Powstało kilkaset ilustracji. Swój tekst do tych wkładek przysłał poeta i pisarz Edward Stachura. Ilustracja do opowiadania "Wesele" spowodowała, że spotkaliśmy się i przez kilka następnych lat projektowałem okładki i ilustracje do jego książek. Utrzymywałem się też z rysunków do prasy, m.in. do ,,Szpilek”. Zupełnie niespodziewanie dostałem nawet kilka znaczących nagród w tej dziedzinie: Złotą Szpilkę (1975) oraz w Skopje (1974, 1975), Berlinie Zachodnim (1976), Bułgarii (1983, Gabrowo), Belgii (1983, Knokke Heist). Podróżowałem po odbiór tych nagród i w ten sposób trafiłem do Amsterdamu, gdzie na wynajętej barce urządziłem sobie pracownię. Przez kilka lat żyłem z obrazów malowanych dla galerii Dijkstra w Amsterdamie. Żona studiowała w Hadze, więc żyłem między Olsztynem a Holandią. Kontynuowałem współpracę z wydawnictwami jako projektant i ilustrator. 
Era komputerowa zmieniła wszystko, nagle się okazało, że mogę mieć większą kontrolę nad projektami. Z synem Bartkiem w 1994 roku założyliśmy firmę. Dzisiaj mamy za sobą wiele wydawnictw i projektów w wielu różnych dziedzinach (BWA w Olsztynie, Michelin Polska, Muzeum Warmii i Mazur ...). Jestem w stałym kontakcie z wydawcami literatury pięknej, między innymi ostatnio zaprojektowałem okładki do serii książek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich w Olsztynie. Wiele książek i wydawnictw, które opracowywałem graficznie, otrzymało nagrody Ars Libris przyznawane przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Olsztynie podczas dorocznego Przeglądu Wydawnictw Regionalnych.